Філімоніхін Г.Б., Сотніков В.С. Автобалансири-демпфери із сферичним рухом
корегуючих мас // Збірник наукових праць КДТУ, 2000. Вип.№6, С.52-55.

Главная

Проекты

Ссылки

Библиография

Автор

УДК 631.362.36:62-755

Г.Філімоніхін, В.Сотніков

АВТОБАЛАНСИРИ-ДЕМПФЕРИ ІЗ СФЕРИЧНИМ РУХОМ КОРЕГУЮЧИХ МАС


Балансування роторів центробіжних машин і їх віброзахист є актуальними технічними задачами.

Значну кількість роторів треба балансувати на ходу, оскільки їх дисбаланс змінюється під час експлуатації. Для балансування швидкісних роторів на ходу використовуються пасивні автобалансири, такі як маятникові, кільцеві чи кульові [1]. Корегуючі вантажі в них з часом самі приходять в те положення, в якому зрівноважують ротор, і далі обертаються з ним як одне жорстке ціле поки: не почне змінюватися дисбаланс чи кутова швидкість обертання ротора; не з'являться збурні сили, викликані експлуатацією ротора.

Особливу актуальність має задача балансування і віброзахисту шпинделів шліфувальних верстатів [1-3]. З одного боку, шпинделі високошвидкісні, і дисбаланс шліфувального круга змінюється під час експлуатації. З іншого боку, під час шліфування на шпиндель діють збурні сили, що викликають його вібрації. Актуальність задачі відображає і ГОСТ 2898-84Е, який зобов'язує оснащувати такі верстати пристроями для автоматичного балансування.

Першим недоліком класичних автобалансирів, таких, як маятникові, кільцеві та кульові є дія корегуючих вантажів зі значними силами на вал (маятники, кільця) чи бігову доріжку (кулі) [1-3]. Це знижує точність балансування ротора, бо у корегуючих вантажів з'являються області застою. Внаслідок цього виникає значний залишковий дисбаланс і вібрації ротора. Другим недоліком є недостатнє демпфірування кутових і крутильних вібрацій ротора. Це викликано тим, що для демпфірування будь-яких коливань ротора корегуючи вантажі повинні здійснювати сферичний рух у його середині. В класичних автобалансирах вони рухаються у площинах, перпендикулярних валу.

В [4] вперше запропоновано використовувати для зрівноваження роторів корегуючі вантажі у вигляді двох зв'язаних під прямим кутом маятників, насаджених на осі, перпендикулярні валу. Принцип дії і ефективність зрівноваження ротора такими пристроями досліджена в роботах [5-7]. Завдяки в'язям і способу встановлення, такі пристрої діють на осі, на які насаджені тільки з силами, необхідними для зрівноваження дисбалансу, що збільшує точність балансування роторів особливо при незначних дисбалансах. Але вони також не демпфірують однаково добре різні коливання ротора, бо мають малу масу і не можуть здійснювати сферичний рух.

1. Виходячи з наявних матеріалів, авторами статті вперше пропонується [8]: для демпфірування коливань ротора встановлювати маятники з можливістю здійснювати сферичний рух навколо нерухомої точки на осі вала; для забезпечення сферичного руху застосовувати карданів підвіс, або сферу; якщо маса маятників мала, то з маятниками чи віссю з'єднувати масивне симетричне тіло. Розглянемо приклади конкретного виконання запропонованих пристроїв.

Приклад 1.1. На рисунку 1 зображений запропонований пристрій. Він містить карданів підвіс 1, вісь 2, маятники 3, 4, з'єднані під прямим кутом. Карданів підвіс встановлюється усередині порожнистого ротора 5. Вісь 2, або маятники можуть бути зв'язані з симетричним масивним тілом, центр мас якого на осі вала.

 

Рисунок 1..............................……....Рисунок 2

Пристрій працює так. На закритичній швидкості обертання площина маятників P суміщається з площиною осі вала і вектора дисбалансу. Потім маятники повертаються навколо осі 2 у легкий бік ротора і тим самим зменшують дисбаланс. Тому при усуненні дисбалансу робота запропонованого пристрою аналогічна роботі вихідного автобалансиру. Але пристрій буде однаково добре демпфірувати крутильні і кутові вібрації ротора, бо маятники і вісь 2 можуть здійснювати сферичні рухи. Якщо маса маятників незначна і її не вистачає для демпфірування вібрацій, то можна з'єднати з віссю чи маятниками масивне симетричне тіло (на рисунку не показано). Воно також буде демпфірувати вібрації завдяки своїй масі і силам в'язкого тертя в шарнірах карданового підвісу. При цьому, оскільки маятники і масивне тіло можуть здійснювати будь-який сферичний рух, будуть однаково гаситися будь-які крутильні і кутові вібрації ротора. Оскільки тіло масивне і в кардановому підвісі діють сили в'язкого тертя, то демпфіруючи властивості пристрою будуть істотними. Вісь 2 додатково несе стабілізуючу функцію, бо сприяє положенню площини P , в якому вона проходить через вісь вала. Демпфіруючи властивості пристрою можна збільшити, шляхом заповнення порожнини ротора в'язкою рідиною.

Приклад 1.2. В другому варіанті вісь 2, на яку насаджені маятники 3, 4, кріпиться до сфери 1 по її діаметру (рисунок 2). Сфера може бути масивним симетричним тілом. Вона встановлена в сферичну порожнину 6 ротора 5 з можливістю здійснення будь-яких сферичних рухів навколо точки на осі вала. Порожнину, як і саму сферу, можна заповнювати в'язкою рідиною і збільшувати тим самим демпфіруючи властивості пристрою.

Пристрій працює як і в прикладі 1.

Приклади 1.3, 1.4. Усередині порожнистого ротора можна встановлювати два пристрої з прикладів 1 і 2. Два пристрої здатні повністю зрівноважити ротор (усунути статичний і динамічний дисбаланси), бо зрівноважують його у двох площинах корекції.

2. Дещо інший підхід у створенні автобалансирів-демпферів полягає у виконанні сфери і корегуючого вантажу у вигляді одного тіла [9]. Такий підхід дозволяє спростити автобалансуючи пристрої шляхом зменшення кількості його деталей. Для прискорення процесу балансування в сферичне тіло, певним способом, можуть заключатися стабілізуючи маси. Корегуючі і стабілізуючі маси можуть бути виконані у вигляді отворів у сферичному тілі.

Приклад 2.1. На рис.4 зображений запропонований пристрій. Він містить сферу 1 і дві корегуючі маси 2, 3, жорстко прикріплені до неї усередині так, що кут між векторами їх дисбалансів і центром сфери - 900. Сфера встановлена у сферичну порожнину 4 ротора 5.

Пристрій працює так. На закритичній швидкості обертання площина корегуючих мас P суміщається з площиною вала і вектора дисбалансу. Потім площина повертається так, що корегуючі маси переміщуються у легкий бік ротора і тим самим зменшують дисбаланс. При крутильних і кутових вібраціях ротора виникає внутрішнє в'язке тертя між сферою і ротором. Тому ці вібрації демпфіруються (гасяться). Якщо маса корегуючих вантажів мала, то сфера виконується більш масивною.

Приклад 2.2. На відміну від попереднього, в цьому варіанті (рис. 4) додаються дві однакові стабілізуючі маси 6, 7 - одна напроти другої на лінії, що проходить через центр сфери і перпендикулярна до площини P перших двох корегуючих мас.

Пристрій працює як і в прикладі 2.1, тільки стабілізуючі маси сприяють процесу балансування ротора, бо прискорюють вихід площини P у положення, в якому вона проходить через вісь вала.

 

Рисунок 3..........................……….....Рисунок 4

Приклад 2.3. Корегуючі чи стабілізуючі маси можуть бути отворами в сферичному тілі (сфері чи шарі). Між центрами перших двох однакових отворів і центром сфери прямий кут. Два других отвори - один напроти другого на діаметрі сфери, який перпендикулярний площині, що проходить через перші два отвори і центр сферичного тіла.

Пристрій працює як і в прикладі 2, тільки замість корегуючих мас використовуються отвори - "від'ємні" маси.

3. Дослідження, проведені у [10], показали, що автобалансуючи властивості проявляють не тільки зв'язані під прямим кутом маятники. Таки властивості, зокрема, проявляють півкільце, півкруг, півсфера, півкуля і так далі. Використання цих вантажів замість зв'язаних під прямим кутом маятників дозволяє значно збільшити балансуючу ємкість автобюалансуючих пристроїв при їх незмінних габаритах.

Приклад 3.1. На рис. 5 показаний можливий варіант пристрою з кардановим підвісом. В ньому корегуючий вантаж 1, у вигляді півсфери, утримується кардановим підвісом 2 усередині порожнистого ротора 3. Півсфера може обертатися навколо точки О на осі 4 вала 5 ротора.

Приклад 3.2. На рис. 6 показаний можливий варіант пристрою зі сферою. В ньому корегуючий вантаж у вигляді півкулі об'єднаний з півсферою - 1, розміщений у сферичній порожнині 2 ротора 3. Півкуля може обертатися навколо точки О на осі 4 вала 5 ротора.

 

Рисунок 5………………………………..Рисунок 6

За наявними матеріалами динаміка і ефективність роботи автобалансирів-демпферів на сьогодні не досліджена. У досліджені динаміки особливу цікавість представляють умови стійкості основного усталеного руху системи - руху, у якому ротор найбільше зрівноважений.

Л І Т Е Р А Т У Р А

  1. Гусаров А.А., Сусанин В.И. и др. Автоматическая балансировка роторов машин. М.: "Наука", 1979, 151 с.
  2. Горбунов Б.И., Гусев В.Г. Уравновешивающие устройства шлифовальных станков. -М.: Машиностроение. -1976. -167 с.
  3. Рейбах Ю.С., Ривкин А.И. Основы автоматической балансировки шлифовального круга шарами // Станки и инструмент. -1960. -№5. -С.27-30.
  4. Філімоніхін Г.Б. Автобалансючий пристрій / заявка на винахід №95031322/16/1049 від 23.03.95 р. (Бюл.№6. -1997).
  5. Филимонихин Г.Б. О динамике уравновешивания ротора связанными маятниками, насаженными на оси, перпендикулярные валу // Материалы международной конференции "Моделирование и исследование устойчивости систем". Киев, 19-23 мая 1997. С.135
  6. Филимонихин Г.Б. Плоская модель ротора, уравновешиваемого двумя парами связанных маятников, насаженных на оси, перпендикулярные валу // Збірник наукових праць КДТУ, 1999. Вип.№5, С.52-55. (PDF - 177 KB)
  7. Філімоніхін Г.Б. Ефективність зрівноваження ротора з нерухомою точкою двома зв’язаними маятниками, насадженими на вісь, перпендикулярну валу // Загальнодержавний міжвідомчий н.-т. збірник “Конструювання, виробництво та експлуатація сільськогосподарських машин”, 1999. Вип.№28, С.107-115. (PDF - 165 KB)
  8. Сотніков В.С., Філімоніхін Г.Б. Автобалансуючий пристрій / заявка на винахід №99105704 від 19.10.99 р.
  9. Філімоніхін Г.Б. Автобалансуючий пристрій / заявка на винахід №99105378 від 01.10.99 р.
  10. Филимонихин Г.Б. Уравновешивание ротора корректирующим грузом с неподвижной точкой на оси вала // Загальнодержавний міжвідомчий н.-т. збірник “Конструювання, виробництво та експлуатація сільськогосподарських машин”, 2000. Вип.№29, С.103-108. (HTML - 18 KB)

Главная

Проекты

Ссылки

Библиография

Автор

Сайт создан в системе uCoz